TÜKETİCİ DEĞERLENDİRMELERİ HAKKINDA KILAVUZ BİLGİ NOTU |
|
KONU/İLGİLİ MADDE/LER |
AÇIKLAMALAR VE DEĞERLENDİRMELERİMİZ |
KAPSAM / MADDE 2 |
Kılavuz, satıcı ve sağlayıcılar ya da aracı hizmet sağlayıcılar tarafından sunulan mal veya hizmete ve bunların yan sözleşmelerine ilişkin internet ortamında yapılan tüketici değerlendirmelerini kapsar.
Kılavuz hükümleri, esas faaliyet alanı internet ortamında bir mal veya hizmete ya da o mal veya hizmetin satıcı veya sağlayıcılarına ilişkin tüketici şikâyetlerinin yayınlanmasına imkân sağlamak olan şikâyet platformlarında yayınlanan değerlendirmeler hakkında da uygulanır. Örneğin; kişinin kendine ait blog sayfasındaki paylaşımları, fikir alışverişinin yapıldığı, bilgilendirme forumları niteliğindeki platformlardaki yorumlar kapsam dışındadır. |
TEMEL İLKELER / MADDE 5 |
|
TÜKETİCİ DEĞERLENDİRMESİ TANIMI / MADDE 4/1-F, 5/2, 5/3 |
|
TÜKETİCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN YAYINLANMASINA İMKAN SAĞLAYAN DİĞER DURUMLAR / MADDE 5/5 |
Yönetmelikte ve bu Kılavuzda yer verilen hükümlere uygun olması koşuluyla satıcı, sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcılar aşağıda belirtilen durumlarda da tüketici değerlendirmelerinin yayınlamasına imkân sağlayabilir:
sağlayıcıya ait platformda; bir satıcı ya da sağlayıcıya ait internet sitesinde yayınlanan tüketici değerlendirmelerinin başka bir satıcı ya da sağlayıcıya ait internet sitesinde paylaşılması. |
TÜKETİCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN KONTROLÜ / MADDE 7 |
|
YANILTICI OLDUĞU KABUL EDİLEN TÜKETİCİ DEĞERLENDİRMELERİ / MADDE 8 |
Yanıltıcı tüketici değerlendirmesi olarak kabul edilen ve yayınlanmayacak nitelikte olan değerlendirmeler;
Örneğin, bir restorandan sadece bir içecek satın alan tüketicinin “Köfte menü harikaydı/Hamburgerler çok lezzetliydi.” |
SATICI, SAĞLAYICI VE ARACI HİZMET SAĞLAYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ / MADDE 5/6, 6, 7/3, 8/4, 8/5, 8/6 |
-Benzer şekilde, tüketicilerin internet üzerinden verdiği yemek siparişine ilişkin olarak teslimatla ilgili tüketici değerlendirmesi “restorandan alınan hizmetten bağımsız” olduğu gerekçesi ile reddedilemez.
tüketiciler açık ve anlaşılır bir biçimde bilgilendirilmelidir.
kişiler değerlendirme yapmaya veya onay belirten semboller kullanmaya yönlendirilemez ve bu değerlendirmeler farklı mecralarda yayınlatılamaz.
-Sadece olumlu değerlendirmeleri yayınlamak ve olumsuz olanları yayınlamamak. - Tüketicilere önceden doldurulmuş olumlu değerlendirme şablonu sağlamak. -Tüketicileri değerlendirmelerini değiştirmeye veya olumsuz değerlendirmelerini geri çekmeye teşvik etmek için kontrol sürecinde tüketicilerle iletişim kurmak. -Açıklanmayan ya da şeffaf olmayan ölçütler temelinde oluşturulmuş değerlendirme puanlamaları sunmak. -Tüketicilerin bir mal veya hizmetin yalnızca bir yönüyle değerlendirme yapabilmesini sağlamak.Örneğin, tüketicinin sadece bir restoranın teslim ettiği yemek hakkında yorum yapması zorunlu kılınamaz. Tüketici teslimat, fiyat ve benzeri konulara ilişkin de yorum yapabilmelidir. -Tüketicilere sadece olumlu yorum yapmalarını teşvik etmek amacıyla hediye çeki, indirim imkânı gibi fırsatlar sunmak. -Değerlendirmelerin yapılmasında olumlu veya olumsuz seçeneklerinin birlikte sunulması halinde olumlu değerlendirmeler lehine olacak şekilde kullanılan ifadeleri açık veya anlaşılır şekilde belirlememek ya da ticari tasarımı karanlık ticari uygulama ihtiva edecek şekilde tasarlayarak tüketicileri olumlu değerlendirme yapmaya yönlendirmek. -Olumsuz değerlendirme yapılmasına ilişkin işlem ve süreçlerde olumlu değerlendirmeye nazaran tüketicilere zorluk çıkartmak veya ek yükümlülükler getirmek.
Örneğin, bir platformda faaliyet gösteren satıcıyla anlaşan gerçek veya tüzel kişiler tarafından, satıcının bilgisi dahilinde salt olumlu yorum yapmak amacıyla muvazaalı olarak çok sayıda mal satın alınmasını müteakip olumlu yorumlarda bulunulması ve yorumların yayınlanmasından sonra yasal süresi olan 14 gün içinde satın alınan malların iade edilmesi haksız ticari uygulama olarak kabul edilecektir. |
ARACI HİZMET SAĞLAYICININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ / MADDE 6/4, 7/4 |
Yukarıdaki başlıkta incelenenlere ek olarak AHS'ler bakımından getirilen yükümlülükler;
|
KILAVUZ MADDELERİNE UYUMA İLİŞKİN YÜKÜMLÜLÜKLER / MADDE 9 |
|
22.9.2023